Site version description:
|
2013: Az M4 gyorsforgalmi út Abony–Fegyvernek 96+055–125+000 km szelvények közötti szakaszának építését megelőzően az MNM NÖK munkatársai előzetes régészeti dokumentáció készítésének keretében végeztek kutatásokat. A tervezett nyomvonal és a lelőhely metszésében, próbafeltárás keretében 2 szondát húztunk, a nyomvonal É-i és D-i szélén, összesen 1724 négyzetméternyi felülettel. A feltárás során összesen 17 objektumot figyeltünk meg. Ezek nagyrészt a D-i árok K-i végén helyezkedtek el, csak 3 objektum került elő az É-i árokban. A feltárt objektumok jelentős részét – korszakhatározó lelet, sok esetben leletanyag hiányában – nem lehetett datálni. A datálható jelenségek esetében is meg kell jegyezni, hogy nagyon kevés leletanyag került elő belőlük, sokszor csak egy-két kerámiatöredék. Az előkerült leletek alapján 1 őskori gödröt, 2 szarmata kutat és 1 szarmata sírt tudtunk azonosítani, a többi objektum korát nem tudtuk megállapítani. A feltárt objektumok jelentős része cölöpszerkezetes építményekhez tartozó cölöplyukak, illetve árkok voltak. A megnyitott felület nagysága alapján ezek pontos funkcióját nem lehetett megállapítani. A fentiek mellett nagyobb részt ismeretlen funkciójú gödrök kerültek elő. A jelentősebb objektumok közé sorolható a D-i árok Ny-i részén feltárt 2 kút. A feltárt objektumok közül mindenképp kiemelkedik az É-i árok Ny-i részén feltárt D–É-i tájolású szarmata sír (STR 14). A sír kifosztása során a felsőtestet tejesen elpusztították, csak a halott két lába maradt anatómiai helyzetben. A lábak mellett került elő egy bikónikus orsógomb és egy tű töredéke. A sír kifosztása a váz állapota és a mellékletek hiánya alapján biztosnak tekinthető, rablógödörre utaló jelenséget azonban nem sikerült megfognunk. (Magyar Csaba jelentése, 2013 RKM).
A Magyar Nemzeti Múzeum Régészeti Adatbázisa a lelőhelyről szarmata csontvázas temetőt említ "Előzetes régészeti dokumentáció II.- M4 gyorsforgalmi út Abony- Fegyvernek, 2013" hivatkozással. |