Site version description:
|
"A magyar államvasutak kiskunfélegyházai osztálymérnöksége 1910 februárius hó végén hivatalos átiratban értesítette az Erdélyi Nemzeti Múzeum Érem- és Régiségtárát, hogy Szeged határában a vasúti anyagárokban régészeti leletek kerültek elő s amennyiben a múzeum a helyszínén rendszeres kutatásokat kíván eszközölni, czélja elérésében kész örömmel támogatja. A Budapestről Szeged—Temesvár felé vezető vasúti fővonal a jánosszállási megállóhely (Szatymaz mellett) és a dorozsmai állomás közt, helyesebben a 443.2 és 443.3 vasúti szelvények közt, közel a 307. sz. őrházhoz, alacsony halom végső nyúlványán vezet át. A vasútpálya nyugati oldalán levő anyagárok felásása alkalmával 1910 kora tavaszán Maier Mihály vasúti őr talált rá az első leletekre, nevezetesen két temetkezésre, melyek közül egyik az anyagárokban, a másik a vasúti töltés alatti halomrészben feküdt. Maga a pályatest a halom feltöltése folytán effölé emelkedik s így a halom az anyagárok mindkét oldalán bolygatatlan. Először az anyagárok külső (nyugati) oldalán szerettem volna a halmot megásatni, de a földtulajdonos zöldelő búzájáért felettebb magas kártérítést kívánt s így meg kellett elégednem a vasúti osztálymérnökség által ásatások czéljaira kijelölt területnek — nevezetesen az anyagároknak és a pálya alapjául szolgáló halomrésznek — részleges átkutatásával. Az osztálymérnökség szíves támogatásával márczius 1-9-ig folytak az ásatások. Eleinte az anyagárokban dolgoztunk, ahol az őr által talált, majd a pályatest alapjául szolgáló halomrészt bontottuk meg, honnan 5 temetkezés került elő. így a szórványos leletekkel együtt 7 sír került napvilágra. Mielőtt az egyes sírok tartalmát ismertetnők, megjegyezzük, hogy amint az a térképen jól kivehető, a vasúti töltés az anyagárok felőli oldalon lépcsőzetes formát mutat. A halomból tehát e részen a lépcsőzetességnek megfelelően hol többet, hol kevesebbet vágtak le s így könnyen gondolhatunk arra, hogy a rendszeresen feltárt sírokban mutatkozó rendellenességek részben e körülménynek tudhatók be egyik sír környékét jókora területen eredménytelenül ástuk." (KOVÁCS 1914, 109-111)
Alacsony halom nyúlványán vasúti földmunkákkal kapcsolatban Kovács István végzett leletmentést 1910-ben. 7 II-III. századi sírt tárt fel (KULCSÁR 1998, 125). |